Paikallisuutiset

Juhan Auton myyntipäällikkö Petteri Alatalo kertoo, että Itä-Lapissa autokauppaan kuuluu aaltoileva liike. Kuva: Esa Keskinen

Putinin synkkä varjo ulottui autokauppaan Suomessa, mutta Itä-Lapissa “auto ostetaan tarpeeseen”

Kemijärven Juhan Autosta kerrotaan, että kysyntä on ollut aina aaltoilevaa, mutta maailman muutokset näkyvät kaupassa erityisesti pidentyneinä toimitusaikoina. Valtakunnallisesti kriisit näkyvät kaupassa.

Kun ihminen harkitsee uuden auton ostamista, kyse on yleensä omistusasunnon jälkeen elämän suurimmasta hankinnasta.

Sillä erotuksella, että asunto on välttämättömyys. Ei toki omistusasunto, jos vuokralla asuminen on todellinen vaihtoehto. Joka tapauksessa asua pitää jossakin.

Uuden auton hankkiminen on toinen juttu. Miksei myös käytetyn, ylipäätään auton. Totta kai sekin voi olla ammatillisista ja muistakin syistä välttämättömyys, jonka ostamista ei voi siirtää.

MAINOS - juttu jatkuu mainoksen jälkeen

MAINOS - mainos päättyy

Useimmille siirtäminen on kuitenkin mahdollista. Juuri tässä pelkistyy autokaupan tilanne eli alttius ottaa ensimmäisten joukossa vastaan iskut talouden epävarmuudesta. Ensin oli korona ja sen seurauksena tehtaita pantiin kiinni, oli komponenttipulaa ja on edelleen jatkuvia toimitusvaikeuksia.

Sitten Vladimir Putin aloitti hyökkäyksen Ukrainaan. Sen seurauksena inflaatio kiihtyi kymmeniin vuosiin korkeimpiin lukemiinsa. Hinnat nousivat niin, että ihmisten oli pakko asettaa hankintojaan tärkeysjärjestykseen. Puhumattakaan siitä, että korot ovat pompsahtaneet lukemiin, joiden ei enää pitänyt olla mahdollisia.

Aika moni uuden ja miksei käytetynkin auton hankkimista miettivä ei pysty ottamaan autokaupan välirahaa ns. suoraan kassasta eli omalta tililtään. Tarvittaisiin lainarahaa, joka on kallistunut oleellisesti.

Alimmat luvut lähes 30 vuoteen

Kaiken edellä kuvatun seuraus näkyy karulla tavalla autokaupan tilastoissa. Viime vuonna Suomessa myytiin 81 698 uutta henkilöautoa. Yhteensä autoja myytiin 96 648 kappaletta. Tätä alemmat luvut (79 890/90 461) kirjattiin 27 vuotta aikaisemmin, vuonna 1995.

MAINOS - juttu jatkuu mainoksen jälkeen

MAINOS - mainos päättyy

Kun automyynnin tilastoja tutkii noin 40 vuoden ajalta, kuva muodostuu hyvin selväksi. Kun kansantaloudessa menee hyvin ja suorastaan kovaa – esimerkiksi 1980-luvun ns. kasinovuodet – autot käyvät kaupaksi.

Kun tasavallan talous alkoi tökkiä ja ajautui 1990-luvun alkuvuosina syvään lamaan, autojen myynti romahti. Uusien henkilöautoja myytiin synkimpänä lamavuotena 1993 55 863 kappaletta. Neljä vuotta aikaisemmin, viimeisenä kasinotalouden vuotena 1989 luku oli yli kolme kertaa suurempi eli 176 767.

Näihin lukuihin ei ole palattu, vaikka 2000-luvun alkuvuosina alettiin lähestyä. Se kehitys tökkäsi taas kerran isompaan talouskupruun eli finanssikriisiin.

Vuonna 2008 ensirekisteröintejä kirjattiin yhteensä 160 998, kun vuonna 2009 lukema oli 103 016. Uusien henkilöautojen myyntiluvut samoilta peräkkäisiltä vuosilta: 139 669 ja 90 574.

MAINOS - juttu jatkuu mainoksen jälkeen

MAINOS - mainos päättyy

Finanssikriisin jäljiltä talouskehitys Suomessa on ollut kituliasta. Taas kerran se heijastui autokauppaan, joka on toki hieman toipunut, mutta todella kaukana finanssikriisiä edeltävistä vuosista.

Kolmen viime vuoden luvut taas ovat koronan ja Ukrainan sodan tahraamia. Pohjana viime vuosi.

Voit tutustua tilastoihin täältä.

Juhan Auton myyntipäällikkö Petteri Alatalo Kemijärven liikkeessä vieressään Toyotan RAV4-malli. Hybrideitä myydään ylivoimaisesti eniten. Kuva: Esa Keskinen

“Täällä auto ostetaan tarpeeseen”

Myyntipäällikkö Petteri Alatalo Kemijärven Juhan Autosta toteaa, että koronapandemian ja Ukrainan sodan vaikutukset näkyvät heillä eniten toimitusajoissa. Ukraina on ollut merkittävä raaka-aine- ja komponenttitoimittaja.

– Toimitusajat ovat ennätyksellisen pitkiä, 6–14 kuukautta. Se hankaloittaa kaupantekoa niin myyjän kuin jo ostajankin puolesta.

Alatalo kertoo, ettei toivoa ole tarvinnut silti heittää.

– Uusia autoja kuitenkin myydään ja niitä on tilauskannassa.

Alatalo lisää, että Lapissa kysyntä on ollut aina enemmän tai vähemmän aaltoilevaa, joten maailman mullistukset eivät välttämättä heilauta tilannetta äkillisesti suuntaan tai toiseen. Auto-ostos tehdään harkiten.

– Täällä auto ostetaan tarpeeseen. Silloin kun auto tarvitaan, se ostetaan, puhui media mitä tahansa.

Juhan Autolla on liikkeitä Kemijärven lisäksi Kuusamossa, Raahessa ja Oulussa. Yritys Toyota-jälleenmyyjä. Se myy uusia ja käytettyjä autoja. Lisäksi valikoimaan kuuluu muun muassa huoltoa ja rahoituspalveluita.

Alatalon arvion mukaan yritys myy vuodessa noin 700 uutta autoa sekä noin 1500–2000 käytettyä.

Hybridit kärjessä

Juhan Auton Kemijärven liikkeessä suosituimpia malleja on Toyotan RAV4-maasturi. Kuva: Esa Keskinen

Itä-Lapissa hybridit ovat lyöneet läpi menneen 5–10 vuoden aikana.

– Meillä myydyistä uusista autoista jopa 95 prosenttia on hybridejä: itselataavia tai ladattavia. Asiakkaat ovat huomanneet, että hybridit ovat toimintavarmoja ja niillä polttoaineen kulutus pysyy kurissa.

Hybridimalleissa, eli yhdistelmämalleissa, voimanlähteenä on sekä polttomoottori että akkukäyttöinen sähkömoottori. Alatalo kertoo, että täyssähköissäkin “pää on avattu”.

– Hybridin toimintasäde on täydellä tankilla 600–700 kilometriä, mikä alkaa riittää näillä nurkilla. Täyssäköauton saa varmasti liikkeelle säällä kuin säällä, koska sitä ei tarvitse esilämmittää, mutta toimintasäde vielä toistaiseksi kärsii kovalla pakkasella liikaa. Kaikille sähköauto ei täällä sovi, mutta niitä kuitenkin joitakin kappaleita myydään.

Neliveto on sekin edelleen kysytty ominaisuus. Kemijärven liikkeen myydyimmät mallit ovatkin Toyotan Corolla ja maastoauto RAV4.

Lisää aiheesta

Ilmoita asiavirheestä