Pääkirjoitukset

Pääkirjoitus: Koti-Lappi reagoi muutoksiin ja lähtee tilattavuudella tulevaisuuteen

Koti-Lappi palaa tilattavaksi lehdeksi ensi vuoden alussa. Lehden edeltäjä Koillis-Lappi muuttui kaupunkilehdeksi, eli niin sanotuksi ilmaisjakeluksi, noin vuosikymmen sitten yhdistyessään toiseen paikalliseen kaupunkilehteen. Samalla nimi muuttui Koti-Lapiksi.

Muutos perustui tuolloin markkinatilanteen mullistukseen, jossa eri lehdet olivat kilpailleet rajusti mainoksista, ja lehtien taustayhtiöt markkinaosuuksista painetuilla lehdillä.

Nyt mediamaailman pyörä on jälleen pyörähtänyt ympyrän, ja tilattavaksi siirtyminen on jatkon kannalta kestävin vaihtoehto.

MAINOS - juttu jatkuu mainoksen jälkeen

MAINOS - mainos päättyy

Postin raju päätös lopettaa ilmaisjakelulehtien jakelu koko maassa aiheutti kriisin, josta lehden piti etsiä ulospääsy. Nykyistä mallia ei saatu neuvoteltua pysymään edes rahalla saati vierailuilla Valtioneuvoston linnassa. Nyt ratkaisu jouduttiin tekemään tiukassa aikataulussa ja valtio-omisteisen yhtiön pakottamana.

Suunta on se, että painetun ja digitaalisen tuotteen tilaajamaksuista tulee entistä keskeisempi osa median liiketoimintaa.

Taustalla jylläävät myös monet muut toimintaympäristön muutokset. Lehdistön mainostulot ovat pudonneet merkittävästi. Samalla painokustannusten ja erityisesti Postin jakelukustannusten kova nousu ovat vieneet pohjan massajakeluun perustuvalta toiminnalta.

Niin isot kuin pienet suomalaiset mediat kilpailevat nykyään mainostuloista maailmanlaajuisten jättiläisten, kuten Googlen, Instagramin ja Facebookin kanssa. Myös kauppa on keskittynyt Suomessa niin, että mainostajia on yksinkertaisesti vähemmän kuin ennen.

Suunta on se, että painetun ja digitaalisen tuotteen tilaajamaksuista tulee entistä keskeisempi osa median liiketoimintaa.

MAINOS - juttu jatkuu mainoksen jälkeen

MAINOS - mainos päättyy

Koti-Lappi on kaupallinen media, joka toimii markkinoiden pelisäännöillä, eikä saa julkista tukea toimintaansa. Siksi myös Koti-Lapin on yritettävä löytää uusia tulonlähteitä mainosmyynnin oheen. Lehti palvelee siitä huolimatta edelleen mainostajiaan ja vastaa heidän tarpeisiinsa painetun lehden lisäksi monikanavaisilla ratkaisuilla, kuten tienvarsinäyttöjen ja digialustojen verkostolla.

Koti-Lapin verkkojutut muuttuivat tilattavaksi tämän vuoden alussa. Digitaalinen näköislehti on ollut tilattava jo vuosia. Ilmestymisalueen ulkopuolella eri puolilla Suomea on myös lähemmäs tuhannen yksittäistä printtilehden tilaajaa.

Perusajatus on se, että tilattavaksi siirtyminen mahdollistaa paikallisen lehden säilymisen jatkossakin.

Näin merkittävän, ja rohkeankin, ratkaisun taustalla on myös vakaumusta: uskomme seutukuntaan ja sen elinvoimaan. Koti-Lappi haluaa olla vaikuttava osa sen tarinaa myös tulevaisuudessa.

Lisää aiheesta

Kommentoi Ilmoita asiavirheestä