Paikallisuutiset

Koti-Lapin tavoittavuus kasvoi maan kärkitahtia: ”Myös valtakunnallista yleisöä täytyy olla”

Koti-Lapin verkkosivuilla julkaistaan joka päivä sisältöä. Painettu lehti ilmestyy kerran viikossa. Kuva: Kuvakaappaus

Kansallisen Mediatutkimuksen mukaan Koti-Lappi on maan kovimpia kasvajia mitä tulee median tavoittavuuteen.

Kemijärvellä, Pelkosenniemellä, Sallassa ja Savukoskella ilmestyvän Koti-Lapin kokonaistavoittavuus on kasvanut peräti 114 prosenttia vuoden takaisesta.

Kansallisen Mediatutkimuksen syyskuussa julkistaman tutkimuksen mukaan Koti-Lapin kokonaistavoittavuus on 28 900 ihmistä.

Kokonaistavoittavuus tarkoittaa yhden painetun lehden keskimääräisen lukijamäärän ja lehden digitaalisen sisällön viikossa tavoittaman lukijamäärän yhdistelmää, josta on poistettu päällekkäisyydet.

MAINOS - juttu jatkuu mainoksen jälkeen

MAINOS - mainos päättyy

Kokonaistavoittavuuden kasvu on kovin KMT:n mittaamien paikallis- ja kaupunkilehtien joukossa.

Yksittäisen Koti-Lapin painetun lehden lukijamäärä on KMT:n mukaan 9 300.

Koti-Lapin KMT-luvut
Kokonaistavoittavuus 2024Muutos vuoden takaiseen %Painetun lehden lukijamäärä
28 900114,1 9 300

Koti-Lappi siis tavoittaa painettuna ja digitaalisena julkaisuna yli tuplasti levikkialueensa kuntien Kemijärven, Pelkosenniemen, Sallan ja Savukosken, asukaslukua vastaavan määrän yleisöä.

Verkon yleisöä ovat kasvattaneet esimerkiksi Googlen uutissuosituspalvelu Discover ja poikkeuksellisen suurta kiinnostusta herättäneet verkon hittijutut.

MAINOS - juttu jatkuu mainoksen jälkeen

MAINOS - mainos päättyy

Väistyvä päätoimittaja Esa Keskinen arvioi, että tavoitettavien joukossa on alueen kakkosasukkaiden, pois muuttaneiden ja matkailijoiden lisäksi myös muuta yleisöä.

– Jos klikkaukset alkavat liikkua kymmenissä tai joissain tapauksissa jopa sadoissa tuhansissa, myös valtakunnallista yleisöä täytyy olla.

Alueeseen kohdistuu myös laaja kiinnostusta.

– Täällä tapahtuu paljon matkailun, talouden ja maanpuolustuksen saralla, mikä tuo verkossa yleisöä myös levikkialueen ulkopuolelta. Lisäksi meillä on lähemmäs tuhat painetun lehden tilaajaa muualla Suomessa.

MAINOS - juttu jatkuu mainoksen jälkeen

MAINOS - mainos päättyy

Keskinen kertoo, että toimitus on tehnyt työtä verkon parissa printtiä unohtamatta jo usean vuoden ajan.

– Pienen lehden on kasvatettava verkon yleisöä ja sitoutumista pitkäjänteisesti, sillä sosiaalisen median jätit ja niiden algoritmit määräävät todella paljon. Samalla on ylläpidettävä laadukasta painettua tuotetta.

Koti-Lapin verkkosisältö muuttui pääosin maksulliseksi tammikuussa 2024. Se ei ole Keskisen havaintojen mukaan vaikuttanut suuresti verkon liikenteeseen, mitä KMT:n tutkimuskin tukee.

Keskinen kertoi KMT-luvuista uutisoineelle Suomen Lehdistölle ihmetelleensä, miksi jo edellisvuonna kasvu ei ollut suurempaa. Verkon puolella lehden omien mittareiden mukaan kasvu on ollut nousujohteista jo vuodesta 2022 lähtien. KMT onkin kertonut parantaneensa lukujen vertailukelpoisuutta ja tarkkuutta.

Lue lisää KMT-luvuista Media Audit Finlandin sivuilta.

Mikä?

Kansallinen Mediatutkimus

Kansallinen Mediatutkimus (KMT) on printtimedia-alan yhdessä tilaama tutkimuskokonaisuus. Päätilaaja on MediaAuditFinland Oy ja toteuttaja Kantar TNS Oy.

Tutkimuksesta saadaan printtimedian ”virallinen valuutta” eli lukijaestimaatti, joka ilmaisee kuinka monta tuhatta lukijaa kunkin lehden keskimääräisellä numerolla on.

KMT tuottaa myös painetun lehden ja sen lehden digitaalisten versioiden lukemista kuvaavan kokonaistavoittavuusluvun.

Tutkimus tehdään kyselytutkimuksena verkkolomakkeella tai puhelimitse.

KMT-lehtien lukijatiedot raportoidaan kerran vuodessa syyskuussa.

Lisää aiheesta

Kommentoi Ilmoita asiavirheestä