Kolumnit
Kolumni: Koti-Lapin verkkojutut ovat tilaajille näistä syistä
Koti-Lapin verkkojutut muuttuivat tilattavaksi tämän vuoden alussa. Digitaalinen näköislehti on ollut tilattava jo vuosia. Nyt siis myös yksittäiset verkkojutut ovat maksullisia. Suuri osa verkon jutuista on vain tilaajille, mutta osa kuitenkin luettavissa kaikille, mikä on monien uutissivustojen ansaintalogiikka tänä päivänä.
Myös maksuttomat iltapäivälehdet ovat alkaneet tuoda maksullista sisältöä verkkoonsa. Kaupunkilehti Länsiväylä on niin ikään tehnyt tänä vuonna verkkosivustaan maksullisen.
Tähän kehitykseen ajavat paitsi mainostulojen merkittävä väheneminen, myös painokustannusten ja erityisesti Postin jakelukustannusten raju nousu. Koti-Lappi on kaupallinen media, joka toimii markkinoiden pelisäännöillä, eikä saa minkäänlaista julkista tukea toimintaansa.
Siksi myös Koti-Lapin on yritettävä löytää uusia tulonlähteitä pelkän mainosmyynnin oheen. Pelkästään jo verkkosivuston ylläpidon kustannukset pitää kattaa, jotta toiminta on kannattavaa. Uutisten tekeminen vaatii sekin ihmisten työtä ja se vaatii palkanmaksua. Painettava lehti rahoitetaan edelleen mainoksilla ja se jaellaan ilmestymisalueella maksutta talouksiin. Ilmestymisalueen ulkopuolella eri puolilla Suomea on myös lähemmäs tuhannen yksittäistä printtilehden tilaajaa, joten Koti-Lapilla on tosiaankin aikamoinen kattaus erilaisia tilaus- ja jakelumalleja.
Verkosivusto eroaa tuotteena painetusta lehdestä jonkin verran. Verkossa pystymme palvelemaan yleisöä nopeammin, kuin kerran viikossa ilmestyvässä painetussa lehdessä. Verkossa myös julkaistaan enemmän sisältöä kuin painetussa lehdessä on mahdollista. Nettijutuissa on esimerkiksi enemmän kuvia tai niissä on mukana videota. Nettisivuilla on tilaajille myös omia erikoisosioitaan, kuten Muualta Lapista sekä printtiä laajempi ja tiheämmin ilmestyvä Vanhasta Vipusesta -arkistopalsta.
Uskomme seutukuntaan ja sen elinvoimaan ja haluamme olla myös tulevaisuudessa edistämässä sitä.
Entä miksi Koti-Lappi jakaa sisältöjään Instagramiin ja Facebookin ryhmiin? Jos perinteinen sanomalehti jaellaan Postin kautta, niin verkon maailmassa tuotteen jakelu ihmisille tapahtuu sosiaalisen median alustojen kautta. Verkkosivujen kävijäliikenteen tilastot kertovat, että Koti-Lapin artikkeleita tullaan lukemaan pääsääntöisesti Facebook-linkkien kautta. Toinen merkittävä kanava on Google ja sen hakuselaimessa ja -sovelluksessa näkyvä uutissyöte. Suoraan verkkosivustolle tullaan selkeästi edellä mainittuja kanavia harvemmin. Tiedonvälityksen idea on tavoittaa yleisö, ja se tavoitetaan ainakin tällä hetkellä sosiaalisen median avulla.
Internetissä pelataan siis verkon jättien säännöillä. Facebookin näkymä ei ole samanlainen kaikille käyttäjille, vaan vahvasti personoitu. Siksi jokin juttu näkyy useita kertoja yhdelle käyttäjälle ja toiselle ei kertaakaan. Toki myös Koti-Lapin täytyy kunnioittaa ryhmien sääntöjä ja pitää jokin roti linkkien tykittelyssä. Jos tilattavat artikkelit ärsyttävät, omaa syötettään voi hallita alustalla pyytämällä näyttämään vähemmän kyseisiä päivityksiä.
Palautetta, kehitysehdotuksia, haukkuja ja kysymyksiä saa esittää suoraan. Somen kohinasta tai edes Facebook-kommenttikentästä niitä kaikkia ei välttämättä huomaa, joten parhaiten ne tavoittavat allekirjoittaneen sähköpostilla (esa.keskinen@hillagroup.fi) tai puhelinsoitolla (050 342 8868).
Kiinnostus verkkoon on ollut jo parin vuoden ajan kasvavaa, ja nyt tilausten määrä on ylittänyt odotukset, vaikka ei niillä vielä uutta toimitaloa rakenneta.
Toivomme kuitenkin, että verkon entistä laajempi ja ajankohtaisempi tarjonta ja tilattava sisältö auttavat osaltaan paikallisen lehden säilymistä jatkossakin. Uskomme seutukuntaan ja sen elinvoimaan ja haluamme olla myös tulevaisuudessa edistämässä sitä.
Esa Keskinen
Kirjoittaja on Koti-Lapin päätoimittaja.